Z počátku opěvovaná revoluční novinka, díky které snad automobily nebudou potřebovat další zabezpečovací systémy. Nyní přichází zklamání, imobilizér byl pokořen. A existuje hned několik způsobů, jak jej překonat.
Imobilizér je elektronické zabezpečovací zařízení, které se aktivuje vždy po vytažení klíčku ze zapalování. Pracuje s kódem uloženým většinou právě v klíči. Pokud se někdo pokusí nastartovat vůz bez tohoto kódu, imobilizér zabrání odcizení vozidla například odpojením spínací skříňky, odpojením řídící jednotky či odstavením činnosti vstřikovací soustavy.
Světem proletěla zpráva, že univerzitní vědci z anglického Birminghamu pokořili tajný algoritmus imobilizéru jednoho významného výrobce automobilů. Podařilo se jim odhalit dokonce tři způsoby, jak počítačový čip imobilizéru přelstít. I přesto, že prozatím dostali zákaz své přesné poznatky zveřejnit, je jen otázkou času, kdy na fintu přijdou i další „koumáci“, nebo kdy budou pokořeny systémy jiných koncernů.
Stále tak platí, že další zabezpečení vozu je nezbytné. Nejúčinnější ochranou je samozřejmě kombinace elektronického a mechanického zabezpečení. Elektronické systémy jsou velice oblíbené, jejich narušení vyvolá chaos díky hlasité siréně. Mechanické zabezpečení má také své nesporné výhody. Není závislé na autobaterii a nejde odblokovat pomocí rušiček či jiných podobných zařízení. „Překonání mechanického zabezpečení, jako je např. zámek řadicí páky, je na ulici prakticky nemožné. Zloděj potřebuje speciální vybavení a opravdu hodně času, navíc při své „práci“ nadělá spoustu hluku,“ vysvětluje Martin Iroušek, obchodní ředitel společnosti Construct, jejíž tzv. zámek řadicí páky ochraňuje již 2 miliony automobilů.
Po několika letech, kdy pojišťovací ústavy v ČR podporovaly pouze elektronické zabezpečení, došlo k přehodnocení situace a do popředí zájmu se dostaly naopak zabezpečovací systémy pracující na mechanické bázi. Účinnost kvalitních mechanických systémů (pevně a nerozebíratelně spojených s karoserií vozidla) katapultovala tento sortiment na první místo jak u pojišťovacích ústavů, tak i u motoristů.
Zdroj: Vendula Vondráčková (BEAUFORT)